svt vädjar till steve via fräck kampanjsajt

Att jag är ett fan av public service är inget jag hymlar med och SVT:s senaste grepp minskar inte förtjusningen. SVT har skapat en genialisk kampanjsite, www.dearstevejobs.com, där de vädjar till självaste Apple-guden själv att få deras SVT Play-app godkänd. Den är inskickad och klar och det är bara för Apple att godkänna den. Apples godkännandeprocess för app:ar har ju gjort sig känd för att vara extremt seg så vi får väl se om det här har någon inverkan.
SVT:s kampanjsajt "Dear Steve Jobs"
Sajten är riktigt funktionsrik och de använder många av de nya teknikerna för att skapa en ’buzz’ kring deras fråga. Och de har onekligen lyckats att åtminstone få igång snacket om man ser på Twitter och hashtaggen #dearsteve. Det finns möjlighet att twittra direkt från sajten, de har en omröstning (som konstigt nog går att rösta flera gånger i) och man kan själv spela in sitt ”ja”, något jag tänkte prova lite senare. Utöver det använder de givetvis en grupp på Facebook och integrerar länkar till bloggar om deras kampanj med hjälp av Twingly. Coolast av allt är nog ändå direktsändningen från Cupertino i USA, där Apple har sitt kontor och Steve sin arbetsplats). Där står de iklädda nationaldräkter och håller upp skyltar och, ja ni gissade rätt, vädjar till Steve.
De har också gjort en rätt proffsig presentationsfilm för appen som (nästan) ser ut som Apple själva producerat den, vilket säkert är meningen

Tråkmånsar kan kalla det slöseri med licensbetalares pengar men jag tycker sådana här tilltag måste uppmuntras. Bra jobbat SVT!