18 januari, 2013 Petter Knutsson

Vad händer när en kattönskan blir viral på Facebook?

Bilden som jag publicerade på Facebook

Jag är förbluffad. Överraskad. Överrumplad. Nästan i chocktillstånd men ett positivt sådant. Vad hände egentligen? Hur kunde det bli så här?

Puppy-önskan på FacebookUnder torsdagskvällen såg jag en bild där några barn i en amerikansk familj hade, med sin mammas/pappas hjälp, fått sin önskan om en hundvalp publicerad på Facebook (se bild till höger). Under förutsättning att de nådde en (1) miljon likes på bilden. När jag såg bilden hade de ca 750 000 gilla-markeringar (likes). En halvtimme senare var det klart. De hade fått en miljon likes på sin bild. På rekordtid. Och förhoppningsvis får de en hundvalp (de har i dagsläget nästan 1,7 miljoner likes).

Jag fascinerades av detta fenomen och diskuterade det också på Twitter med några av mina kollegor och idén att lägga upp liknande önskan på Facebook föddes. Jag har länge bearbetat min sambo att få skaffa en katt och det därför hamnade hon i ”skottgluggen”. Jag tänkte att det skulle generera ett par hundra, max ett par tusen likes. Barnen skulle dock gå och lägga sig och att utnyttja dem i min egen vilja att få en katt alternativt testa viral framgång på Facebook kändes inte helt rättvist så jag bestämde mig för att testa vad som händer om en 32-årig svensk kille ger sig på ungefär samma försök.

Jag trodde faktiskt siffran 5 000 gilla-markeringar var lite för högt satt. Det var den inte.

En timme, cirka, efter att jag publicerat bilden på Facebook hade jag nått de 5 000 gilla-markeringarna jag var ute efter. Därefter spårade det ur.

I skrivande stund har bilden 67 862 gilla-markeringar, 177 kommentarer och 2 729 delningar. Det är 2 729 unika inlägg publicerade med min bild. Så utöver likes och kommentarer på min bild har jag förmodligen mängder av likes och kommentarer på andra ställen som jag inte ens kan överblicka. Och detta på mindre än 24 timmar.

Det enda jag gjorde var att publicera bilden som offentlig. Det vill säga att alla på internet kunde se den och alla Facebook-användare kunde dela, gilla och kommentera. Därefter gjorde jag näst intill ingenting. Den spred sig som en löpeld. Under den mest intensiva perioden fick jag över 3 000 likes på en minut. Jag snittade under ett par timmar på 4-5 likes i sekunden.

Vad har då detta fått för konsekvenser? Min sambo inte är superentusiastisk över mitt tilltag då många på Facebook föreslår att jag ska byta sambo istället men också för det faktum att vi faktiskt måste skaffa en katt. Vårt förhållande är dock oskadat än så länge.

Hela händelsen har fått ett extremt genomslag på Facebook har jag i dag blivit uppringd av Hallands Nyheter, Resumé, Expressen, Sveriges Radio och även fått mejl från Nyheter 24 och TV4. Detta är tydligen the grej of the day.

Det har också lärt mig otroligt mycket om viral spridning i digitala medier och vad som händer med en individ och innehållet över tid. Min ”Övrigt”-inkorg på Facebook är översvämmad av mejl från folk som gratulerar mig till katten. Men också folk som tycker jag är en idiot och som tycker det lämpar sig att skriva riktigt, riktigt elaka saker. Det får mig att reflektera över vad en person som råkat ut för en förtroendekris måste få ta emot. Hat är plattformsoberoende men det är enklare att förmedla det på nätet när man inte behöver se en person i ögonen, och därför mer vanligt förekommande.

Detta var till viss del en verklig önskan och till viss del ett experiment. Hur långt kan ett sådant här inlägg nå utan någon större insats eller investering? Det visade sig att den kunde nå riktigt långt. Som yrkesverksam webbstrateg har detta experiment/test gett mig en ökad förståelse för Facebook och internet generellt. Det låter högtravande men jag menar det på riktigt. Både hur snabbt det kan gå och en ännu djupare förståelse för hur folk beter sig online. Det har också lärt mig och förhoppningsvis öppnat ögonen för många andra om hur viktigt det är att hantera sitt eget varumärke online. Givetvis är det kanske inte så här jag primärt vill bygga mitt personliga varumärke men det hade lika gärna kunnat handla om något negativt som fått viral spridning. Och då är ett proaktivt varumärkesbyggande A och O. Vare sig det gäller dig själv som person eller företaget du driver eller jobbar för.

Vad hände med min Klout Score då?

Klout är en webbtjänst för att mäta inflytande på nätet. Både bland individer och företag. De skriver själva följande om sin tjänst:

Everyone has influence—the ability to drive action. Klout built on this idea to show anyone how he or she can influence the world and its future.

Det är en ytterst omdebatterad tjänst som ibland används felaktigt i branschen för att mäta någon form av professionalitet. Det handlar ofta rätt så lite om just det. Inflytande, visst. Men att du per automatik är duktig behöver inte stämma.

Näst intill hockeystick på Klout - första och enda gången?

Min egen Klout Score hoppade upp 15 poäng på ett dygn. Från 55 till 70. Och ja, det är mycket. Nu är detta på grund av en enda bild, som i och för sig haft en enorm räckvidd, men som inte på något sätt mäter mitt inflytande under en längre tid. Det återgår inom kort till ordinarie nivå, fömodligen. Men det var intressant att se hur en viral spridning påverkar poängen. Mer om Klout både kring den här grejen och på en djupare nivå hittar ni hos Deeped.

Och för er som ställer frågan, ”Blir det en katt då?!”. Ja, det blir en katt. Och det tack vare Facebook. Vi ska få tag på en runt mars/april. Och en bild på hen kommer att publiceras på Facebook så fort det är fixat, givetvis. Och slutligen, ett tack till alla er som hjälpt till!

Vad hen ska heta? Likea eller Zuckerberg givetvis.

Artiklar som publicerats om storyn:

Expressen – ”60 000 ”likes” – nu får Petter äntligen en katt”

Resumé – ”Webbstrategens katt-vädjan blev viral”

Sveriges Radio P4 Halland – ”60 000 ”likes” – nu får han en katt”

Hallands nyheter – ”61 000 likes gjorde Petter till kattägare”

Hallandsposten – ”58 000 likes gjorde Petter till kattägare”

P4 Puls gjorde också en intervju som du kan lyssna på nedan:

Någon annan fråga eller tanke? Kommentarsfältet står till ert förfogande.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Säg hej!

Jag vill gärna höra av dig!