This is your blog

The daily Post

Gratis videoklipp till din onlinemarknadsföring

Öka din konvertering med video

Att använda video i din onlinemarknadsföring har börjat bli en hygienfaktor. Och baseras till stor del på att video är en riktig konverteringsmaskin. Studier visar att video kan öka konverteringen på din sajt med någonstans mellan 64-85 %.

I ett tidigare blogginlägg tipsade jag om tre sajter med fria bilder att använda. Men video då? Ja, det är ju inte riktigt lika enkelt att hitta. Men så damp jag över sajten Mazwai med fria videoklipp som du kan använda. En del av klippen är rätt så ”artsy” men kan vara perfekta att använda till en inledning till en screencast, en företagsfilm eller som inspiration till dig själv helt enkelt. Klippen lyder under Creative Commons-licens i någon form så så länge du respekterar licensen är det bara att sätta igång och skapa!

Ladda ner fria videoklipp på Mazwai.com

Tre tips på sajter med fria och snygga bilder till dig som tröttnat på slitna stock photos

Jag vet hur det känns. Du letar efter fria bilder att använda till din webbplats eller till ett attraktivt inlägg i sociala medier. Men det enda du hittar är bilder på människor som skrattar åt deras sallad. Eller så hittar du bilder som kanske går att använda, men med komplexa licensformer eller alla möjliga kluriga Creative Commons-märkningar.

Vilken tur då att jag gjort några fynd på nätet med fantastiska bilder, fria att använda, med ”no strings attached”. Det låter som en utopi, men det är faktiskt sant! Låt oss befria nätet från ostiga Stock photo-bilder en gång för alla. Här är tre tips på webbplatser där du kan hämta riktigt snygga bilder, helt gratis!

unsplash

Unsplash.com

Gratis (som i ”gör vad du vill med bilderna”-gratis). Tio nya bilder var 10:e dag inom flera olika genrer. Oavsett om du är ute efter bilder på arbetsmiljöer eller natur så finns det något för dig.


startup

Startupstockphotos.com

En diger samling fria bilder, mycket inom digital arbetsmiljö och i ”fräscha kontorsmiljöer”, vilket kanske namnet vittnar om. Riktigt sköna, högupplösta bilder perfekta till dig som har en teknikrelaterad webbplats.


resplashed

Re:splashed

Med över 600 bilder i biblioteket finns det möjlighet för dig att filtrera på nyckelord för att hitta precis den bilden du är ute efter. Bilder som garanterat passar alla typer av webbplatser.

Det skadar dock inte att tänka på insatsen fotografen gjort för att du ska kunna ta del av bilden i dess fulla upplösning, så om det är möjligt är det en fin gest att länka eller på annat sätt ge credd. Även om du inte behöver.

Hoppas att du hjälper till att göra nätet till en snyggare plats!

Vill du läsa fler inlägg från mig?

Därför har du mycket att lära av The Monster Project

Barn är kreativa. Vuxna är det inte.

Nja, kanske är det inte så illa. Men barn har ett och annat att lära oss vuxna om kreativitet. Katherine Johnson heter en kvinna som startat projektet The Monster Project. Projektet går ut på att förskolebarn får rita monster som sedan illustratörer tar över och gör ”verklighet” av. Syftet? Att hjälpa barn att inse kraften i sin egen kreativa potential och sitt sinne. Och se att deras egna idéer tänt en gnista i andra människor.

Så vad kan vi lära oss av har vi att lära oss av det här i arbetslivet?

Jag sitter ofta och ritar med mina egna barn och i deras värld finns inga begränsningar. Ett hus kan ha en raket på taket som kan ta dig till Mars, en prinsessa har ett monster med fyra ögon som husdjur. Och jag försöker hänga med, så gott det går.

Jag vill påstå att vi dagligen behöver utmana oss själva och våra kollegor att tänka utanför boxen. Ett slitet begrepp måhända, men våra idéer stoppas alldeles för ofta, oftast av oss själva (”nä, det här var en dum idé”) eller av så tråkiga saker som budget och styrgrupper.

Vi behöver hitta sätt att skapa och realisera våra egna idéer och stödja våra kollegor att göra detsamma. Och det ska inte behövas en kickoff eller ett ”kreativt möte”. Detta behöver göras dagligen. Hela tiden. Att bara göra utan att det ska krävas en förstudie som kväser idén.

Alla har vi varit barn. Du besitter fortfarande en kreativ kapacitet. Det handlar bara om att du behöver hitta den inom dig. Lek med Lego tillsammans med dina kollegor. Spela TV-spel. Måla en teckning. Gärna med kritor för att ta dig tillbaka till när du fortfarande hade ett fritt sinne, utan begränsningar.

Just nu finns det över 100 monster på sajten, och om du gillar projektet kan du backa upp det på Kickstarter.

Se en video om projektet

Cheat sheet för grönsaksodling – perfekt (inför nästa säsong)

Jag odlar mer och mer i min trädgård för varje säsong. Och det växer! Så något gör jag ju rätt. I år blir det bland annat vaxbönor, sockerärtor, rädisor, tomater (givetvis), jordgubbar och diverse örter. Avgörandet om jag har gröna fingrar eller ej får nog avvakta. Jag har en hel del att bevisa fortfarande och  har bland annat tagit kål på en krusbärsbuske på stam (eller om det var den hårda vintern -11/-12. Via Lifehacker hittade jag det här schemat över grönsaksodling som ska hjälpa mig att bli ett proffs på odling. Och om det inte hjälper mig så är det ju rackarns snyggt att titta på. Jag älskar sånt här! Och det är inte ofta man ser en infographic av den här typen! Ladda ner nu! Och dela gärna med dina odlingsintresserade vänner!

Vegetable-growing-cheat-sheet

Nu är ju säsongen i full gång, så du kanske behöver spara den till nästa år, men i vilket fall, snygg nog att ha som en tavla i ditt hem!

Hämtad från anglianhome.co.uk

Tips för att komma igång med screencasts

Nyligen har jag gjort flera filmer där jag spelat in min skärm, kallat screencasts, och jag har upptäckt vilket otroligt hjälpmedel det kan vara med en förhållandevis liten insats. Jag har under åren använt tekniken för att spela in små tips och trix, inte minst när jag jobbade som webbstrateg i en större organisation där det ofta var snabbare att spela in något än att beskriva det med text och skärmdumpar. Jag tänkte dela med mig av ett par tips för hur du kommer igång med skärminspelningar.

Skriv manus först! (som du pratar)

Nu behöver du givetvis inte skriva ner i detalj allting du ska säga, men följer du mitt flöde så hjälper det om du skriver ner manus och/eller en eventuellt ”storyboard”. Dels får du ett flow i inspelningen sedan, och du utmanas också att tänka till före. Skriver du ett omfattande manus som du kommer läsa så tänk på att skriva i talspråk. Och det är svårare än vad du tror så öva lite på det.

Spela in (snygg) video

När jag spelar in min skärm använder jag det helt fenomenala programmet Screenflow. ”Tyvärr” finns det bara till Mac, men det är nästan värt att köpa en Mac bara för att få tillgång till programmet. Skärminspelningsprogram till PC känner jag inte till lika väl, men en kvalificerad gissning är att Camtasia har det du behöver (dock rätt mycket dyrare än Screenflow). Finns också till Mac. För kortare filmer där funktion går före form så kan jag starkt rekommendera webbtjänsten Screenr där du kan spela in video på upp till fem minuter gratis direkt via webbläsaren. Dock utan möjligheter till efterbearbetning.

Ska du göra en lite mer professionell demo-/instruktionsvideo så rekommenderar jag starkt att du spelar in skärmen först, för att därefter lägga till speaker/ljud. Du slipper då stakningar och långa utlägg där det blir fel i mitten eller slutet och du behöver göra om allt.

Med Screenflow spelar du in hela skärmen för att göra inzoomningar och panoreringar i efterhand. Ett tips, om du tänker visa skärminspelningen på TV eller snyggt på webben är att skapa ett projekt i 1080p i Screenflow innan du sätter igång att spela in. Annars får du i regel svarta sorgkanter i kanterna och det ser bara tråkigt ut.

Lägg på (bra) ljud

När jag spelar in rösten så använder jag en hyfsad kondensator-mic från Apogee. För mig är vettigt ljud A och O. Har du en bra video med ”headsetmicljud” så blir det aldrig bra. Nästan oavsett innehåll. Lägg därför lite pengar på en vettig mikrofon. När jag spelar in mitt ljud använder jag det förstnämnda manuset, eftersom det borde passa videon jag precis spelade in. Här tycker jag det är viktigt att få rätt ton på hela filmen.

Jag försöker alltid spela in allt ljud vid ett och samma tillfälle. Dels så är jag inget speakerproffs som kan sätta exakt samma ton/röst vid varje tillfälle och dels gäller det att akustiken inte skiljer sig. Det kan också handla om en så enkel sak som avståndet till mikrofonen. Så sitter du inte och ruvar på en proffs-studio, sätt allt ljud vid ett och samma tillfälle.

Komplettera med musik

Jag har ofta använt någon form av ljudslinga som går i bakgrunden. Här gäller det att ta det lugnt eftersom det lätt kan bli för störigt (vilket det också blivit i vissa av mina videor). Fördelen med en ljudslinga är att det aldrig uppstår den där tystnaden där tittaren undrar om det händer något över huvud taget. Det kan också skapa/förstärka en känsla du vill uppnå. Till en utbildningsfilm behöver du förmodligen inte något musikspår men till en kortare demovideo kan det vara lämpligt.

Använd zoom, panoreringar och markeringar (med måtta)

Det skärminspelningsprogrammen (oftast) är så bra på är efterbearbetningen där du kan zooma in och panorera till det du pratar om för tillfället. Det gör att tittaren inte behöver anstränga sig för att hitta din musmarkör eller vad du för tillfället pratar om. Ta det dock lugnt med åkningarna! Här finns en viss sjösjukepotential där du får försöka att använda det med måtta, men ändå så det blir intressant. Försök också ta bort/snabba upp passager som är alltför långsamma. Screenflow har också stöd för att lägga in textrutor, förstärka musklick och visa vad du skriver på tangentbordet. Vill du ha en ännu mänskligare sida kan du samtidigt spela in en video på dig som du kan alternera mellan/fälla in i videon (detta är dock mycket svårare att få till snyggt, no offense)

Håll det kort!

Som med så mycket annat, håll det kort! Ingen orkar lyssna/titta på något långdraget där det inte händer något. Tänk på att tittaren faktiskt har en pausknapp och en spolningsfunktion, så du kan hålla ett relativt högt tempo (även om jag i filmerna nedan kör rätt så långsamt och så pedagogiskt som möjligt). Under fem minuter bör du ha som någon form av gräns, såvida du inte demonstrerar styrsystemet för ett kärnkraftverk.

Resultatet då?

Jag har mycket kvar att lära, men har på riktigt börjat förstå styrkan i screencasts. Både som verktyg i utbildningar och i marknadsföring av en produkt eller tjänst. Nedan kan du se två exempel på filmer som jag gjort. Den ena gjorde jag på min tidigare arbetsplats, Halmstads kommun, och den andra på min nya arbetsplats. De två filmerna fyller också två olika syften även om de är rätt lika varandra. Den första ska vara lite mer instruerande medan den andra fokuserar på de stora dragen och funktionalitet ur en marknadsföringssynpunkt.

Om det sociala intranätet jag projektledde och införde i Halmstads kommun

Om sociala intranät på min nya arbetsplats, SiteVision

Vad tycker du? Har jag missat något i mina tips?

Föreläsning: Podcast – hur funkar det? Och passar det i offentlig sektor?

Den 20 mars fick jag och Mattias möjligheten att föreläsa om vår podcast Offentligheten på SKL:s konferens om digital kommunikation. Vi spelade givetvis in föreläsningen och du kan se den i efterhand nedan. Och intresset för podcast var stort. Många var nyfikna och på vår fråga om det kan vara något för offentlig sektor var det ett övervägande antal som tyckte det verkade intressant.

Se vår föreläsning om podcast – när, var, hur och varför? Och passar det i offentlig sektor?

Här kan du se vår presentation:

Vi spelade också in ett specialavsnitt av Offentligheten som du kan lyssna på här.

Min version av The Fox (What Does The Fox Say?)

Mina underbara kollegor i Halmstads kommun tog med mig på äventyr i går eftersom jag avslutar min anställning i början av april. De lät mig spela in en låt i en studio. En dröm som gick i uppfyllelse. Och de känner mig rätt, jag fick spela in min version av den virala hiten The Fox (What Does The Fox Say?) och mina kollegor körade givetvis. Resultatet? Lyssna själv. Lyckades jag? 😉

Nya avsnitt av vår podcast Offentligheten.se

PodcastVår podcast Offentligheten.se rullar på. Sedan senast har vi släppt ett antal avsnitt så är du intresserad av webb och digitala medier så rekommenderar jag starkt att du tar dig en lyssning. Vår inriktning är offentlig sektor, men den passar de flesta som är intresserade av ämnet, oavsett om du är webbstrateg eller kommunikatör.

Hur det hela började och första avsnittet kan du läsa om och lyssna på här. Vi har hittills producerat sju avsnitt och om jag får säga det själv, så blir det bättre och bättre med tiden, både ljudmässigt och snackmässigt. Det är verkligen givande att syssla med en podcast. Dels får vi prata med alla dessa smarta människor, och dels lär vi oss nya saker hela tiden, både tillsammans och av varandra. Visst, det tar lite tid. Men nivån vi har lagt oss på med ett avsnitt varannan vecka gör att det ryms i båda våra scheman (småbarsföräldrar till trots).

Nedan kan du lyssna på övriga sex avsnitt, om allt från kriskommunikation till open source. Vad vill du lyssna på nästa gång?

Avsnitt två – Kriskommunikation

Detta avsnitt ägnade vi åt kriskommunikation. Du hör bland annat Jeanna Ullén, redaktör på krisinformation.se om deras webbplats och närvaro i sociala medier, hur de arbetar och hur framtiden ser ut. Du kan också lyssna på erfarenheter efter hamnbranden i Halmstad 2012.

https://soundcloud.com/offentligheten/avsnitt-2-offentligheten

Mer om avsnittet på offentligheten.se

 

Avsnitt tre – Öppna data

Det svåra tredje avsnittet som vi ägnar åt ett av de mer trendiga ämnena i branschen just nu – öppna data. Men vad döljer sig bakom begreppet? Och vad innebär det för framtiden? Vi tar det från början. Vad är öppna data? Varför öppna data? Och hur kommer man igång?

https://soundcloud.com/offentligheten/avsnitt-3-ppna-data

Mer om avsnittet på offentligheten.se 

Avsnitt fyra – Design med användaren i fokus

Våra webbplatser och tjänster kan bestå av en mängd tekniska innovationer, men om de inte designas för användaren (och användning) så kan alla tekniska lösningar vara förgäves. I avsnitt 4 av Offentligheten pratar vi om design! Och inte bara vilken färg och form innehållet har utan också hur det fungerar för användaren. Och i vanlig ordning har vi experthjälp. Vi ringde upp Per Axbom, interaktionsdesigner och webbstrateg (@axbom), och hade ett intressant samtal om allt från design till psykologi.

https://soundcloud.com/offentligheten/avsnitt-4-design-med-anv

Mer om avsnittet på offentligheten.se

Avsnitt fem – Internetchefen

det allra första avsnittet av Offentligheten fick vi byta några ord med debattören, föreläsaren, moderatorn (etc.) Joakim Jardenberg. Vid tillfället en frilansande konsult, känd för många som en pådrivare i allt som hör till internet i offentliga Sverige. Nu, ett par månader senare, sällar han sig till skaran kommunanställda genom en nyinrättad tjänst i Helsingborgs stad som utvecklingsledare för Internet (sic.), eller som han själv kallar det ”internetchef”. Detta lät alldeles för intressant för att låta bli att följa upp.

Mer om avsnittet på offentligheten.se

Avsnitt sex – Så kommer du igång med en podcast

Podcast som format är onekligen i ropet just nu. Överallt snackas om podcasts, mycket tack vare framgångsrika sådana som Filip och Fredriks podcast, Värvet, Alex & Sigge, TSKNAS med flera. Och internationellt är det ännu större. Men hur kommer man egentligen igång? Och vad behöver man tänka på? Vad har vi på Offentligheten lärt oss hittills? Ja, det är det som vi ska försöka ge en liten insyn i detta avsnitt, nummer sex, av Offentligheten.

Mer om avsnittet och lite tips kring podcasting på offentligheten.se

Avsnitt sju – Open source

Allt fler organisationer i offentlig sektor har börjat bygga webbplatser och tjänster med hjälp av mjukvara med öppen källkod, eller open source. Vi tycker det är en intressant utveckling och ägnar därför avsnittet åt detta.

Mer om avsnittet och länkar kring ämnet open source på offentligheten.se

Du får gärna följa oss på Facebook och prenumererar du inte på podcasten redan så gör du det enkelt via iTunes eller, för övriga podcast-appar, via vårt RSS-flöde.

Säg hej!

Jag vill gärna höra av dig!